Saturday, September 13, 2008

Kehadiran dan Kehilangan...-Imran



BismiLlaahi WalHamduliLlaah…

Semalam aku dikejutkan dengan mesej yang terpapar pd skrin handsetku, “k.hajar meninggal dunia td.Al-Fatihah”. Lalu aku cuba memastikan kesahihannya krn mungkin ada perkataan “nenek” atau “datuk” atau lain-lain yang biasa aku dengar. Namun akhirnya berita mengesahkan bhw yang meninggal itu memang k.hajar,bukan atulknya mahupun neneknya.

Aku tersentak dengan berita ini,seakan tidak percaya. Rasanya baru beberapa bulan yang lepas ada liqa’ perpisahan di Pusat Asasi UIAM ketika short-sem. Beliau mengambil jurusan Bahasa Arab di UIAM Gombak. Masih segar di ingatanku bagaimana beliau begitu bersemangat dan bertanggungjawab dalam usaha dakwah dan tarbiyyah di Pusat Asasi UIAM Nilai, dengan wajah yang sentiasa tenang.

Namun, dalam kesedihan, tetap terbit perasaan syukur dan gembira dalam diriku; beliau dijemput menghadapNya pada malam 9 Ramadhan, satu bulan yang sangat mulia,semua insan pasti mempunyai hasrat untuk kembali menghadapNya pada malam Ramadhan jua,begitu juga aku. Moga-moga roh beliau berada di kalangan orang-orang yang diredhai Allah.

Inilah kehidupan, datang dan pergi setiap hari. Kelahiran dan kematian pasti ada di mana-mana. Aku baru sahaja menyambut kelahiran anak sulungku pada 17 Ogos yang lalu, entah bila kematian akan menyambutku (atau mungkin merentapku, A’uuzuibiLlaahi Min zaalik.)

WaLlaahu’alam.

No comments: