Tuesday, September 16, 2008

Innalillah..- Nazirah

Sukar rasanya untuk menerima kenyataan ini, ukhti siti hajar izham telah kembali ke rahmatullah tanggal 8 september 2008, sebulan sebelum ulangtahun kelahirannya yang ke-23. K.hajar yang telah kami anggap seperti kakak sendiri meninggal dalam usia yang begitu muda..saya rasa seperti bermimpi..tapi itulah hakikat yang terpaksa kami terima. Setiap yang hidup pasti akan merasai mati, ini takdir yang tidak dapat diubah.

Malam 2 tengah ulangkaji, esok-9hb ada exam. Dalam lebih kurang pukul 12mlm dapat panggilan dari lin (haslinda)
"Jie...jie..." kedengaran suara menangis..
"Lin, kenapa ni lin??" sangkaan saya lin ada masalah.
"Jie...k.hajar dah takde..." suara lin teresak2 di hujung talian. Saya terkedu, tidak percaya, betulkah apa yang saya dengar ni?
"Jie..k.hajar dah takde, dia dah pergi.." lin menangis lagi.
"Innalillahi wainna ilaihiraji'un.." air mata tak dapat ditahan lagi, saya menangis semahu-mahunya..
"Ya Allah..k.hajar dah pergi,moga dia ditempatkan di kalangan hamba-Mu yang beriman,ameen" hati saya berdoa.
"Macam mana aku nak study ni?" terus hilang mood, saya tak dapat tumpukan perhatian dalam keadaan begini. Lama saya termenung dan cuba menenangkan diri. Air mata terus mengalir tanpa henti, sebak, pedih rasanya untuk menerima sebuah kehilangan. Saya gagahkan diri juga sambung study walaupun dengan linangan air mata.
Sahabat2 lain ramai yang terus ke rumah k.hajar malam tu juga. 1pagi dapat panggilan dari ain malek, katanya on the way ke rumah k.hajar. Dalam 3lebih alifah call, dah nak balik..saya masih belum tidur, masih mengadap nota.
Jam 4 pagi k.imah pula yang call, "tak tidur lagi?"
"Belum..akak dh blk?" saya bertanya.
"Em, baru je sampai.."
Sedih jugak sebab tak dapat ikut semalam.

9hb..
Sebelum gi kelas semasa tengah bersiap pagi tadi, hajar kt kuantan call, "Jie, betul ke hajar dah xde? Bila? Kat mana? Dia sakit ape?"
bertubi2 soalan hajar tanya, inginkan kepastian dari saya. Saya hanya mengiyakan, menjawab lesu..
Dalam kelas pagi tu tak dapat fokus sangat, fikiran rasa melayang2 je..saya tengok mata wani bengkak, saya tahu dia menangis..memang kami sedih. Lepas kelas tu baru exam, saya cuba jawab sebaik mungkin, walaupun fikiran saya asyik teringatkan k.hajar..
Tengahari tadi bertolak ke sana, sebaik sampai di masjid van jenazah dah bergerak keluar, kami ikut je van jenazah tu sampai ke tanah perkuburan islam shah alam. Saya agak terkilan sebab tak sempat menatap wajah arwah untuk kali yang terakhir, cuma sempat melihat jenazah diturunkan ke dalam liang lahad. Rasa sebak tak dapat ditahan, air mata terus mengalir sepanjang berada di sana. Saya terfikir bagaimana sekiranya saya yang berada di tempat k.hajar?
Macam mana keadaan dia di sana? Pelbagai persoalan bermain-main di fikiran ketika itu. Sahabat2 lain turut berada di sana, ramai yang mengiringi jenazah, hati saya terus berdoa moga2 Allah tempatkan arwah bersama hamba-Nya yang beriman, bersama kekasih-Nya..
Dalam perjalanan pulang hati saya rasa sungguh sayu, kami tak dapat jumpa dia lagi lepas ni..sampai bila2..
Lepas terawih dan witir tadi kami buat solat sunat jenazah ghaib untuk arwah, pilu hati saya bila mendengar namanya disebut. Air mata tak berhenti mengalir sepanjang solat, saya cuba gagahkan diri & kuatkan semangat. Sedih memamg sedih, tapi hidup ini perlu diteruskan, saya sedar kita semua akan menghadapi kematian, cuma cepat atau lambat, kita tak tahu..
Kalma2
"Izinkan kami bertemu di syurga-Mu Ya Allah..Allahummaghfirlaha warhamha..."

"Apabila hati sedih dengan ujian kehidupan yang melelahkan jiwa, alirkanlah air matamu wahai jiwa.. Tumpahlah ke tikar solatmu.. Sesungguhnya Allah mendengar tangisanmu yang memohon kasih-Nya..."

No comments: