Saturday, September 13, 2008

Erti Hidup Ini -Hajar zainal

Saya macam tak percaya saja.pagi tadi wani kata ‘tahu tak kak hajar izham dah tak ada’. Hah, jangan bergurau pagi- pagi buta ni. Saya call jie di Gombak. Bila jie kata pekara tu betul, saya tak tahu dah nak kata apa. Saya macam tak dengar je apa yang dia cakap lepas tu dalam telefon. Saya rasa terawang- awang saje bila Prof Jalal mula sambung lecture urinary system. Betul ke? Seluruh dunia dah tahu saya baru je tahu pagi tu. Saya tak sangka. She’s 22 I guess. Ya ALLAH, mati itu benar.saya tak sangka dia dah takde. Saya ingat lagi bercakap dan berbisik dengan dia.ketawa tengok stail sempoi dia.kali terakhir jumpa dia saya ingat dia kata ada 3 Q yang penting dalam hidup kita untuk diamalkan. Dia kongsikan apa yang dia dapat dari ceramah senator mumtaz sehari sebelum tu. 3 Q tu adalah IQ,EQ dan SQ. masa stadi untuk mid- sem exam saya dua minggu lepas. Saya teringatkan dia waktu stadi subjek introduction to pharmacy, philosophy & history, ada topic ethics of muslim pharmacist, Prof Haniki pun ajar 3Q ni jugak. Masa stadi tu saya teringat camne kak hajar cite pasal 3Q ni. Sempoi dan bersahaja. Saya masih ingat lagi gayanya. She is a wonderful person. Saya berura- ura nak tulis sumtin dalam blog pasal 3Q ni,dah taip pun tapi rasa malas nak publish. Hari ni saya jadi teringat balik.

What lead your way?
Intelligence quotients? Emotion quotients? Spiritual quotients?
This is the three Qs that will lead you.
The foundation for all this is your spiritual quotients.
Stephen R. Covey in his book The 8th habit from effectiveness to greatness define SQ as
‘Spiritual intelligence is the central and most fundamental of all the intelligences because it becomes the source of guidance of the other three intelligences’
Zohar D. & marshall I, SQ: Connecting With Our Spiritual Intelligence.
SQ = the intelligence to define essence or values, the intelligence to put our actions and our lives into a wider and richer meaning.

Once our SQ is okay, insya ALLAH it will lead conscious dimension (IQ) and subconscious dimension (EQ) to understand and implement the more huge meaning of life.

Saya buat ni sebelum ni sambil teringat kat dia. Tak sangka hari ni kak hajar dah tak ada…
Habis kelas tengah hari, I start wondering apa ertinya hidup ni? Hidup kemudian mati.
Saya teringat baca buku harun yahya waktu siapkan assignment btq di matrik pj dulu. Saya dah lupa
tajuknya dan saya cari buku ni dalam web harun yahya tapi tak jumpa. Tak jumpa sebab saya tak ingat
tajuk buku tersebut.dari sekolah lagi saya belajar, kalau tak ada masa habiskan 1 buku, baca sahaja apa
yang ada dalam bab pemdahuluan dan prakatanya. Kadang- kadang ia dah cukup untuk kita dapat
gambaran keseluruhan isi buku tu. Dalam pendahuluannya, buku tu tanya pembaca apa ertinya kita
hidup? Lalu memetik kata- kata seorang wanita berusia 70 tahun ‘ kalau saya fikir kan semua kisah
kehidupan saya, saya rasa semuanya berlaku dalm sekelip mata. Dari seorang anak kecil saya jadi
seorang remaja dan gadis yang cantik. Kemudian saya menjadi dewasa. Saya ada banyak impian dan
angan- angan yang hampir semunya berjaya saya capai dan kecapi dengan bertambahnya usia saya.
Saya berkahwin dengan lelaki yang saya cintai dan sama- sama kami membesarkan anak- anak kami.
Sekarang suami saya dah tak ada. Sudah 3 tahun dia meninggal dunia. Saya tinggal berseorangan.
Anak – anak semua sudah berkahwin dan kadang- kadang sahaja mereka datang melawat saya.
Kehidupan yang sunyi ini buat saya terfikir apa ertinya saya hidup. Tak lama lagi saya tahu saya akan
menjejak langkah suami saya tapi saya masih tertanya- tanya apa ertinya kehadiran saya dalam dunia
ini?..kalau tanya ustaz jawapan dia pasti to worship ALLAH and act as HIS vicegerent. =) .menjadi hamba
ALLAH dan sebagai khalifah di muka bumi. Jawapan yang tepat tapi sukar dihayati. Abu saif dalam
saifulislam.com kata erti hidup pada memberi.
Saya pun dah jadi keliru. Banyak perkara yang saya impi dan cita- citakan dalam hidup ini tapi bila kawan
saya pergi dulu saya jadi tersentak. Hidup ini akan off bila- bila masa sahaja kan. Shut down. Orang kata
dunia ini tempat persinggahan sahaja. Kita dari Allah dan akan kembali semula kepadanya. masa dengar
ceramah ramadhan ustaz mukhtar suhaili di dq dulu, ustaz kata ustaz kata nabi adam asalnya dari
syurga. Sebagai anak cucu nabi adam, maka kita katalah begini. SAYA BERASAL DARI SYURGA DAN
HIDUP INI ADALAH PERJALANAN SAYA UNTUK KEMBALI SEMULA KE SYURGA!

9 RAMADHAN 1429H
In great remembrance of a great person who share same name with me, HAJAR in short interval time of this life, I was blessed to know her and without realizing it, I learn a lot from her. MAY ALLAH BLESS HER.

Allahumma ‘gfirla ha war hamha wa’ aafiha wa’ fu anha.


Ya ALLAH jadikanlah hidup ini tempat bertambah segala kebaikan padaku
Dan kematian itu kerehatan bagiku dari segala kejahatan.

No comments: